یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا 2 هفته پیش بعد از دیدار خود از خاورمیانه که هدف آن مقدمه سازی برای کنفرانس صلح آناپولیس اعلام شده بود، گفت: زمان تشکیل کشور فلسطین فرارسیده است.

رایس گفت که جورج بوش تصمیم گرفته به مناقشه اسرائیل و فلسطینیان پایان دهد و یکی از اولویت‌های مهم کاری دولت خود را انجام دهد.

آمریکا به زودی میزبان کنفرانس صلح خاورمیانه در آناپولیس در ایالت مریلند خواهد بود. هنوز تاریخ دقیق برگزاری این کنفرانس که تا کنون به تعویق افتاده، اعلام نشده است. اما آمریکا و به طور کلی غرب امید زیادی به این کنفرانس دارد.

آنها امیدوارند که این کنفرانس گشایشی در روند صلح ایجاد کند. اما دلایلی وجود دارد حاکی از اینکه این کنفرانس نه تنها مشکلات و مناقشه خاورمیانه را حل نمی‌کند بلکه ممکن است به تنش‌ها دامن بزند. دست کم 5 دلیل وجود دارد که این کنفرانس به تنش‌ها دامن خواهد زد.

1.  این کنفرانس خود دچار اشکالاتی است. در ابتدا در ماه جولای اعلام شد که قرار است کنفرانس بین‌المللی در آمریکا برای حل مناقشه فلسطین برگزار شود.

معمولا لفظ کنفرانس بین‌المللی لفظی دیپلماتیک و برای نشستی به کار می‌رود که توسط سازمان ملل و در چارچوب کاری این سازمان بر اساس قطعنامه‌های آن برگزار می‌شود. اما کنفرانس آناپولیس در حقیقت به نشستی تبدیل شده که تنها توسط آمریکا برگزار شده است.

2.  برنامه کاری این کنفرانس بسیار نامشخص است. محمود عباس، رئیس جمهوری  فلسطین بر این باور است که در این کنفرانس باید مسائل مربوط به تعیین مرزها، موقعیت بیت‌المقدس، آوارگان فلسطینی و شهرک نشینان یهودی مطرح شده و مورد بحث قرار گیرد.

اما رایس در خلال اظهار نظراتش درباره این کنفرانس گفته است، هر بیانیه مشترکی که در نتیجه این کنفرانس و در پایان آن صادر می‌شود، لزوما نباید دقیق و جزئی و به طور مفصل به همه مسائل بپردازد.

رایس گفته است که لزوما صدور چنین بیانیه‌ای نشانه جدی بودن کنفرانس آناپولیس نیست. ایهود المرت، نخست وزیر اسرائیل هم در این زمینه با رایس هم‌ عقیده است. او گفته است که صدور بیانیه توافقی در پایان این اجلاس، هیچگونه پیش‌شرطی برای برگزاری آن نیست.

3.  رایس گفته است، نمی‌دانم هدف از این اجلاس دقیقا چیست. آیا هدف این است که ما به توافق برسیم که یک کار را طی مدت زمان مشخصی به انجام برسانیم. رایس فراموش کرده که کاخ سفید پیش از این خواستار تشکیل کشور فلسطین تا سال 2005 شده بود. اکنون نزدیک به 3 سال از این زمان تعیین شده می‌گذرد.

4.  همه چیز به اراده و تصمیم اسرائیل بستگی دارد. اگر چه اسرائیل آمادگی خود را برای بازگرداندن سرزمین‌های عربی اطراف بیت‌المقدس اعلام کرده اما این کافی نیست. اسرائیل در جریان مذاکرات اخیر خود غزه را منطقه‌ای متخاصم اعلام و تهدیدکرده که این شهر را به طور کامل مسدود می‌کند.

ماه گذشته اسرائیل تهدید به قطع شبکه برق غزه کرد. اکنون شهر غزه در محاصره است و با شرایط بسیار سخت یک شهر در محاصره رو به روست. در 2 ماه گذشته بیش از 40 مانع نظامی در کرانه باختری توسط نظامیان اسرائیلی ایجاد شده است.

تل‌آویو وعده داده که 24 مانع از این موانع را به زودی بردارد. به این ترتیب تنها غزه نیست که از نظر اسرائیل منطقه متخاصم است بلکه کرانه باختری هم شرایط مشابهی دارد.

5.  بعد از ناکامی اسرائیل در لبنان و رسوایی‌هایی که بعد از آن دامنگیر این رژیم شد، آیا المرت در موقعیت و جایگاهی هست که در صورت لزوم امتیازی بدهد و سازشی کند؟ از سوی دیگر عباس هم اکنون مشروعیت لازم هم برای انجام این توافق را ندارد و از سوی حماس به چالش کشیده شده است.

اگر جامعه بین‌المللی تلاش قاطعی برای اعمال اراده خود در زمینه مناقشه فلسطین انجام ندهد، کنفرانس صلح آناپولیس هم مانند کنفرانس های قبلی با شکست رو به رو خواهد شد.

در این صورت اسرائیل هم وعده‌ها و تعهدات خود را زیر پا خواهد گذاشت و آمریکا هم هیچ تلاشی برای وادار کردن تل آویو به پایبندی به این تعهدات انجام نمی‌دهد.

شاید آمریکا از برگزاری این کنفرانس هدف دیگری را دنبال می‌کند و آن تحکیم هم‌پیمانی در میان اعراب علیه ایران است. هنوز در دولت بوش کسانی هستند که در رویای حمله به ایران به سر می‌برند.

بنابراین چنین کنفرانسی که هدف دیگری را دنبال می‌کند به صلح در خاورمیانه منجر نخواهد شد. المرت چنین پیش‌بینی کرده و گفته است که صلح در این مناقشه در 20 تا 30 سال آینده محقق نخواهد شد.

Lomondiplo.com
نوامبر 2007

کد خبر 37540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز